Aktiv Imagination

“Until you make the unconscious conscious it will direct you life and you will call it fate”
Carl Jung

I det følgende vil jeg vise dig, hvordan jeg arbejder med Aktiv Imagination. Begrebet Aktiv Imagination er skabt af Dybdepsykologiens fader C.G. Jung. Går kort ud på, at man laver et udtryk for det, der foregår i det indre (i skrift, billeder, collager m.v.), for derefter at gå i dialog med elementerne, tolke dem. Dette gør man for at blive klogere på sig selv, sine projektioner; det der sker i ens ubevidste.

Hvis du trykker på linkene: “Mit arbejde med Aktiv Imagination 1 og 2” nederst på denne side, så vil du se konkrete eksempler på, hvad jeg har lavet/fået ud af det. I det følgende vil jeg vise dig min overordnet fremgangsmåde. Er som følger:

Først lægger jeg papiret i vandbad – således at det bliver vådt på begge sider. Det papir jeg benytter er akvarelpapir, der er 50×65 cm stort og er rouge 300g/m2.

Hvis du var prøve metoden, så er det vigtig, at du benytter akvarelpapir, da det skal være sugende. Når jeg anbefaler 300g papir, så skyldes det, at papiret skal kunne holde til, at du overmaler det flere gange. I stedet for at bruge det stor ark, som er vist her, så kan du også bruge A3 format (29,7×42 cm2). Det er en smag sag.

Når papiret har ligget i vandet et kort stykke tid, tager jeg det op op lader det afdryppe lidt. Papiret er nu klar til at blive påmalet.

Jeg lægger nu papiret på et ikke-sugende underlag, jeg har forberedt, før jeg gik igen med processen, og begynder at male på det.

De farver, som jeg benytter, er akvarelfarver af mellem-kvalitet. Der er ikke nogen grund til at benytte dyre akvarelfarver. Her forbereder jeg en “bund”, som jeg kan projicere på.

I og med at papiret er helt vådt, så kan jeg ikke styre, hvor farver løber hen. Det er helt tilsigtet! Det er ikke et udtryk, der er orkestreret af det bevidste sind, jeg søger.

Når jeg synes, at jeg ikke kan komme længere med min “bund”, så lader jeg billedet tørre.

Inden du går videre til næste billede, så bemærk farvernes valør (hvor stærke de er).

Her er det tørrede papir. Som du kan ser, har det miste meget af den farve, som det havde før.

Det skal du ikke være ked af! Alle, der har arbejdet med akvarel ved, at farverne “falmer” med op til en faktor 2. Det er også derfor, man ofte skal påføre flere lag, når man arbejder med akvarel.

Her er papiret sat op på en opslagstavle og jeg begynde at finde figurer/symboler i det. Disse tegnes/trækkes op.

Her er det færdig resultat. Figurerne og symbolerne tolkes. Er du interesseret i min tolkning, så gå til siden: “Efter oplysning”.

Nu synes du måske, at billedet er ret barnligt/primitivt. Og det har du ret i; det er ikke den “højere” kunst! Men det skal det heller ikke være. Det vigtigste er at lade sig inspirere af “bunden” (af farver, linjer, dynamikker) og tillade, at det ubevidste tager form.

Vil du se eksempler på mit arbejde med Aktiv Imagination se tryk på disse link: